HTML

Nusser Tamás - KONNEKTor

Blogom az Információtudomány és média a 21. században című ELTE-PPK andragógia MA kurzus követelményeként jött létre. Minden héten 2 bejegyzés, számtalan komment, csak győzzétek olvasni!

Friss topikok

Archívum

Értem én, hogy villanymotor, de mi hajtja?

2012.02.21. 11:02 Nusser Tamás

Az eddig született blogbejegyzések igen különbözőek, egy téma – nevezhetjük vesszőparipának – azonban a legtöbb helyen visszaköszön. Ez a téma lecsupaszítva a „hogyan fogom tudni én ezt megcsinálni?” kérdéssel jellemezhető. Nem tagadom, ez a kérdés, illetve a vele járó kételyek bennem is felmerültek a tárgy teljesítéséről. Ennek ellenére nem kívánom hosszasan azt taglalni, mennyi időt is vesz el tőlem a folyamatos online jelenlét. Az eddigi kurzusokat is mind teljesítettük valahogy, meggyőződésem, hogy ez most sem lesz másképp. Mostani – bevezetőnek szánt – bejegyzésem egészen más vizekre evez. Sok kérdést vet és vetett fel bennem annak problematikája, hogy használjuk, és ezen kurzus által még inkább használni fogjuk a webkettes és egyéb elektronikus felületeket, ám működésükről technikai/technológiai értelemben vajmi keveset tudunk.

Természetesen tisztában vagyok vele, hogy bölcsészfejjel, különösebb természettudományos ismeretek nélkül meglehetősen kevés érthető meg a Zinternet működésével kapcsolatban, csakhogy ez engem zavar. Ahogy Alfred Schütz is kifejti „Az idegen” című tanulmányában mindennapi tudásunk inkoherens, inkonzisztens és csak részleteiben tiszta. Bár az írás megszületésekor még nem az IKT okozta a legtöbb fejtörést a társadalom- és egyéb tudósok számára, ám írását a mai „elektronikus világra” is érvényesnek tartom. Kommentelünk, megosztunk, tartalmat hozunk létre anélkül, hogy akár minimális tudásunk is lenne arról, hogyan is működnek, mik a tudományos alapjaik az általunk használt eszközöknek. Ez persze nem feltétlenül jelent gondot, az is lehet, hogy csak engem zavar, ám fontosnak tartom, hogy akit zavar, tájékozódhasson. Azt is tudom, hogy a „mai világban” (sic!) már szabadon rendelkezésre állnak azok a tudásanyagok, amelyekkel éhségünket csillapíthatjuk. Higgyék/higgyétek el, megpróbáltam, nem túl nagy sikerrel. Lehet, hogy az én agyammal van a gond, az is lehet, hogy az a fránya oktatási rendszer nem tuszkolt elég matek és fizika tudást a fejembe. A lényegen viszont ezek a dolgok semmit nem változtatnak, a kérdés továbbra is kérdés marad: hogyan működik?

Félreértés ne essék, nem szeretném elvenni az informatikusok, mérnökök, esetleg mérnök-informatikusok kenyerét, csupán azt szeretném, hogy halvány sejtelmem legyen az általam minden nap használt tárgyak és eszközök működéséről. Számomra a XXI. század legnyomasztóbb problémája, hogy egyre kevesebbet tudunk a minket körülvevő dolgok, rendszerek működéséről, miközben egyre több helyről halljuk, hogy az információ szabad, mindenki vegye, vigye, amerre csak akarja. Ezzel nem is szeretnék vitába szállni, hiszen valóban minden letölthető/megvásárolható/megszerezhető. Viszont az elénk tálalt információk megfejtése, ha úgy tetszik értelmezése egyre nehezebb feladat. Miközben természet- és társadalomtudósok, illetve bölcsészek folytatnak parttalan vitát arról, ki folytat hasznosabb tevékenységet, neadjisten ki milyen tudományos fogalmakat használhat (pl. Sokal tréfája), miközben a hétköznapi emberek számára egyre távolabbinak tűnik az, hogy megértse hétköznapi tárgyainak működését. Próbálkozások a tudomány népszerűsítésére, megértetésére akadnak (lásd: Mindentudás Egyeteme), mégsem vagyunk sokkal előrébb, ha például egy középiskolai tanár nemhogy nincs tisztában egy-egy eszköz működésének tudományos magyarázatával, de még csak nem is használja azt, esetleg nekiáll alkoholos filccel írni az interaktív táblára.

A probléma igen összetett, megoldást pedig nem igazán látok. Esetleg megkérem egy informatikus ismerősömet, tartson nekem különórát, hátha sikerül megtudnom azt, amit meg szeretnék tudni. Addig is marad a kínzó és egyben kínos kérdés: értem én, hogy villanymotor, de mi hajtja?  

Felhasznált forrás: Schütz, Alfred: Az idegen. In: Süsü a társadalomban. Társadalomismereti olvasókönyv. [Szerk.]: Bauer Béla. Bp. Új Mandátum Kvk. - ELTE TÓFK, 2000. 


2 komment

Címkék: tudományfilozófia ikt

A bejegyzés trackback címe:

https://mivanrofibefalaztak.blog.hu/api/trackback/id/tr664154934

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

z.tundy 2012.02.22. 00:48:46

Ez az írás azt juttatta eszembe, hogy én még a XX. század iskolájában tanultam, s a számítástechnika szakkörön 25 diáknak (ennyi érdeklődött a 400-ból) volt egy, egyetlenegy C64-ese. Heti 2 percet érinthettem meg a 'csodát' és tolongva egymáson néztük azt a szerencséset, aki leüthetett cca. 2-3 parancssort.
Ma már a XXI. század iskoláját jól meghatározzák mindenféle dokumentumok, pedagógiai tantervek, munkaanyagok, amelyek részét képezik egy-egy szinttel 'feljebb' meghatározott terveknek. Sőt, rendeletben szabályozzák, mit-hogyan-miért és kiért.
Az európai bizottság napvilágot látott munkaanyagában: "MILYEN LEGYEN A XXI. SZÁZAD ISKOLÁJA? erre részletesen kitér.
Tamás, most leesik az állad, mert a "Hogyan lehetne az iskolákat úgy szervezni, hogy minden diák a hasznosítható ismeretek teljes skáláját elsajátítsa?" kérdésre is választ ad. Vagy mégsem?
Itt olvashatok róla: ec.europa.eu/education/school21/consultdoc_hu.pdf

Kálmán Teréz 2012.02.23. 21:08:07

Elsősorban Sokal tréfájának és a Mindentudás Egyetemének kapcsán elevenedett fel bennem a Tudományelmélet tárgyra írt dolgozatom, melyben éppen azt kutattam, hogy mennyire van szükség az ismeretterjesztésre és a tudománynépszerűsítésre, mi a nagyobb elvárás a tudós/kutató felé: a tudományosság vagy a közérthetőség. Kutatásom végeztével sem tudtam a kérdésre egyértelmű választ találni, hiszen a helyzet kettős. Egyértelműen szükséges a tudományos körökben a szakterminológia használata, a megfelelő kommunikáció a tudomány gyors fejlődése érdekében. A tudománynépszerűsítés szerepe sem lebecsülhető ugyanakkor, hiszen aktív szerepe van az ismeret-termelődés folyamatában, továbbá a hatékony tudományos ismeretterjesztés megoldhatja az áltudományosság és tudományellenesség problémáit is (ami a tudós és kutató számára is fontos kérdések), hiszen azok tudatlanságból fakadnak. Előzetes kutatásom alapján az álláspontom a bejegyzéseddel kapcsolatban tehát az, hogy nyilvánvalóan meg kellene ismernünk a villanymotor működését, de annak fejlődése, fejlesztése érdekében/következtében nem mindig van erre lehetőségünk.
süti beállítások módosítása